Wat een PIM-systeem voor jou kan betekenen.

Het managen van productinformatie is voor veel bedrijven een uitdaging. Veel voorkomende fout hierbij is, het ERP-systeem gebruiken voor het beheren van de productinformatie van teksten op de webshop, een keuze die op papier logisch lijkt, maar in de praktijk meer problemen dan oplossingen oplevert.

Er zijn nog veel meer fouten die gemaakt worden. Zo zwerven er verschillende bestanden met productinformatie door de organisatie en mailen medewerkers bestanden met informatie heen en weer waardoor er veel kostbare tijd verloren gaat en de kans op fouten er groot is. Benieuwd naar de oplossing? Lees dan verder.

Een PIM-systeem (productinformatie management) is de oplossing voor deze fouten. Zo zorg je er met een PIM-systeem voor dat alle productinformatie in één centrale database staat. Hierin kunnen verschillende medewerkers informatie toevoegen en bewerken en voorkom je verspreiding door de organisatie. Ook kun je met een PIM-systeem alle data centraal managen waardoor je medewerkers tijd hebben om productinformatie te verbeteren, waardoor alle informatie correct is en klanten een product krijgen die voldoet aan de verwachtingen. Dit resulteert in een daling van de retourstroom.

Een PIM-systeem zorgt er ook voor dat je gemakkelijk je productdata in meerdere talen bij een product kan toevoegen. In een centraal systeem heb je geen honderden productregels nodig maar één mastervariant van een product, waaraan iedereen vanuit zijn eigen discipline content toevoegt en bewerkt. Dankzij slim gebruikersbeheer voorkom je bijvoorbeeld dat de Engels vertaler de Duitse productinformatie aanpast of dat een vertaalbureau de productafmeting verandert.

Een PIM-systeem voorkomt ook lange productlijsten die maar op één attribuut verschillen. Wanneer de kleur van een product veranderd moet je dat handmatig doorvoeren bij elk productvariant. In een PIM-systeem pas je het afwijkende attribuut maar één keer aan en wordt het automatisch doorgevoerd. Dat scheelt enorm veel tijd.

Tot slot voorkomt een PIM-systeem dat er verschillende informatie staat op verschillende kanalen. Het zorgt juist voor een consistente klantbeleving. Want welk kanaal uw klant ook gebruikt, de inhoud moet op elkaar zijn afgestemd.

Herken je deze problemen en ben jij opzoek naar een oplossing? Klik dan hier om contact met ons op te nemen.